معرفی و بررسی انواع برنج

چگونه مثل حرفه ایی ها برنج بخریم؟-راهنمای تشخیص برنج ایرانی

Orginal rice

آیا تشخیص برنج ایرانی اصیل از برنج قاطی امکان پذیر است؟

برنج ایرانی و سفره ایرانی ، اجزای جدایی نا پذیر از هم هستند و در سبک زندگی تمامی ایرانیان نقش مهمی دارند به طوری که معمولا خانواده های ایرانی حداقل یک وعده از غذای روزانه خود را به برنج اختصاص می‌دهند .
برنج مخلوط از اضافه کردن برنج کهنه ، برنج دانه شکسته ، انواع برنج خارجی و برنج بدون کیفیت تشکیل شده است . گاهی تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی به راحتی امکان پذیر نیست و خریدار پس از خرید و پخت برنج ، متوجه قاطی بودن برنج و کیفیت پایین آن می شود .
همان طور که می دانید تشخیص برنج اصیل ایرانی کار ساده ای نیست البته در میان انواع برنج این مشکل شامل برنج ایرانی می شود چون بافت برنج تقریبا به یک شکل بوده و نوع آن از نظر تجربی و پخت قابل امتحان است و گاهی خود افراد خبره ، در تشخیص برنج ایرانی خالص نیز دچار اشتباه می شوند .

راهی برای تشخیص برنج خالص وجود دارد؟

روش های تشخیص برنج خوب بسیارند بنابراین برای تشخیص برنج ایرانی مرغوب ، می توان گفت نداشتن خرده یا ریزه در برنج ، یکدست بودن برنج ، رنگ برنج ، سفت و نرم بودن برنج ، رگه و بند داشتن و یا نداشتن برنج می توان اشاره کرد .

عطر برنج ، آوازه برنج ایرانی…

برنج خوب ایرانی عطر و طعم خوبی دارد که آن را از برنج های خارجی و همچنین برنج های پرمحصول و کم کیفیت ایرانی متمایز می کند. برنج هایی که نژادی پرمحصول دارند نسبت به برنج های خوب عطر و بوی کمتری دارند .برای تشخیص مقداری برنج بین دو کف دست قرار بدهید و رها کردن آن ، باید بوی مطبوع آن به مشام برسد .

البته برخی از سودجویان با تبدیل برنج های اصیل و خوش عطر به برنج و ریختن مقداری از آن در هر کیسه، باعث به اشتباه افتادن شما می شوند . برای تشخیص این ترفند باید از تست طعم برنج استفاده کرد یعنی چند دانه از آن را بردارید و برای خلاص شدن از شر گرد برنج به آن فوت کنید . سپس داخل دهان خود بگذارید . اگر طعم مطلوبی ندارد آن برنج ، برنج خوبی نیست .

آشپزخانه خود را تبدیل به آزمایشگاه برنج کنید

شاید اصلی ترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص برنج خالص از برنج ناخالص پخت آن محسوب می‌شود . هنگام پخت ، برخی از دانه ها کاملا پخته و برخی به صورت نپخته باقی می‌مانند یا برخی از دانه ها به علت تفاوت نقطه جوش برنج ها با هم و ممکن است کوفته ، نرم یا خمیری شکل شود و به اصطلاح وا برود . همچنین هنگام سرو برنج ، متوجه یک دست نبودن و یک رنگ نبودن برنج وتفاوت اندازه دانه ها در قد و عرض دانه های برنج خواهیم شد .

آزمون ساده برای تشخیص عیار برنج

کشاورزان و شالیکاران قبل از کاشت برنج ، دانه های با کیفیت برنج را از دانه های بی کیفیت جدا می‌کنند . برای این منظور، آن ها دانه های برنج را در ظرفی حاوی آب و کمی نمک ریخته تا دانه های سنگین ته نشین شده و دانه های پوک و بی کیفیت روی آب بمانند ، سپس آن ها را از هم جدا می‌کنند و دانه های با کیفیت برنج را می‌شویند و آماده ی کشت می‌کنند . برای تشخیص برنج اصل از برنج قاطی ، یکی از روش ها نیز همین است . بدین منظور باید برنج مورد نظر خود را در ظرفی حاوی آب و نمک ریخته تا برنج های سنگین از سبک جدا شوند .

برنج پلاستیکی از شایعه تا واقعیت…

امروزه سالیانه در بسیاری از کشورهای دنیا به طور قابل ملاحظه ای برنج واقعی تولید می‌شود و به همین دلیل ماجرای تولید و تهیه برنج پلاستیکی در مقایسه با مقدار برنج واقعی تولید شده امری خنده دار است . به طور تقریبی چین ، هند ، اندونزی ، ویتنام و تایلند به ترتیب سالانه 204 هزار میلیون تن ، 153 هزار میلیون تن ، 69 هزار میلیون تن ، 44 هزار میلیون تن و 38 هزار میلیون تن برنج تولید و در دنیا عرضه می‌کنند . با چنین ارقام یاد شده دیگر هیچ نیازی به تولید برنج پلاستیکی نیست .
برخی از دانشمندان و محققان در این زمینه ادعا کرده اند که هزینه های تولید برنج پلاستیکی به مراتب از برنج واقعی بیشتر خواهد بود و به همین دلیل دیگر سود کافی از تولید چنین برنجی نصیب تولید کننده نخواهد شد . زیرا آن ها باور دارند برای تولید برنج پلاستیکی به انرژی و تجهیزات ویژه ای نیاز است و تهیه و همچنین برقراری چنین شرایطی صرفه اقتصادی نخواهد داشت .
با ارائه این مطلب که هزینه ها برای تولید برنج پلاستیکی چون به طور قابل ملاحظه ای بالا است می‌توان مدعی شد که تولید این برنج منطقی نمی‌باشد .

همچنین بخوانید:
طارم دم سیاه

علاوه بر دلایل منطقی ذکر شده و روش های یاد شده آزمون هایی مانند تست برنج در ظرف آب ، آتش زدن دانه های برنج ، فراهم کردن شرایط برای کپک زدن جهت تشخیص برنج طبیعی و غیر طبیعی و آزمون هاون برای تشخیص سلامت و کیفیت برنج می‌توان از اصالت برنج اطمینان حاصل کرد .

برنج مصنوعی در سفره های ایرانی واقعیت دارد؟

( در ماه دسامبر سال 2016 میلادی، کشور نیجریه ادعا کرد که 2/5 تن برنج پلاستیکی وارد شده از چین را کشف کرده است ! پس از چند هفته سخنگوی وزارت بهداشت نیجریه گفت که در آزمایش‌های انجام شده ، تمام مشخصات برنج‌ها طبیعی بوده‌اند و ادعای فوق را رد کرد . بعدها نیز ادعا شد که به دلیل باکتریایی ، فرم برنج‌ها تغییر کرده بوده است .
دستگاه‌ها و تجهیزاتی وجود دارند که می‌توانند برنج‌های شکسته شده را به شکل دانه برنج کامل فراوری کنند . این نوع برنج با نام « برنج فرآوری شده » در بسیاری از کشورها وجود دارد و ارزان‌تر از برنج معمول بوده و اغلب ، مورد استفاده اقشار ضعیف جامعه قرار می‌گیرد . شرط تولید این برنج ، درج عنوان « برنج فراوری شده » روی بسته ‌بندی است تا حقوق مصرف‌کننده رعایت شود . )
برنجی که در توضیحات از آن یاد شد ، تحت عنوان برنج مصنوعی شناخته می‌شود . این گونه برنج تحت شرایط خاص و پس از آرد کردن دانه های خرد برنج و بوجود آمدن خمیر ، برنج به شکل دانه کامل آماده مصرف می‌باشد البته تهیه این برنج به عنوان عرضه برنج دانه کامل با قیمت مقرون به صرفه منطقی نمی‌باشد زیرا هزینه های تولید این برنج صرفه اقتصادی برای تولید آنرا را رد می‌کند در ضمن وجود این برنج در بازار کشور توسط مراجع و دستگاه های ناظر و مربوطه تکذیب شده است .

پارابویل ، راهکاری هوشمند برای بالاتر رفتن کیفیت برنج :

در کشورهایی چون تایلند ، سریلانکا ، ژاپن ، چین ، هندوستان و پاکستان که کشت برنج در آنجا به دلیل بارش ‌های مداوم زیاد است ، بخشی از برنج برداشت شده را قبل از این که پوست‌گیری شود و پوسته دور شلتوک از آن جدا شود ، در مدت زمان معینی می‌جوشانند و پس از خشک کردن ، پوسته خارجی و سبوس را از دانه برنج جدا می‌کنند که به محصول به دست آمده برنج فرآوری شده یا پارابویل گفته می‌شود . پارابویل در لغت به معنای پیش پخت شده یا نیم جوش است . یکی از اهداف تولید برنج فرآوری شده آن است که بر اثر نیم جوش شدن ، مقاومت دانه برنج نسبت به تنش‌های شالیکوبی و مراحل سفید شدن و تبدیل شالی به برنج افزایش یافته و درصد شکستگی و نیم دانه شدن برنج کاهش می‌یابد و هدف دوم بالا بردن ارزش غذایی آن است که باعث حفظ ویتامین و مواد مغذی برنج می‌شود .

نکات تکمیلی :

– مطمئن ترین روش برای تشخیص برنج مخلوط یا به اصطلاح قاطی ، پخت برنج می‌باشد که البته در مورد برنج های پاکستانی به ویژه نژاد سوپر کرنل به علت تشابه بسیار زیاد به برنج های محلی علی الخصوص برنج فجر ، تنها از طریق طعم قابل تشخیص می‌باشد .
-برنج پلاستیکی تنها یک شایعه از جانب سودجویان می‌باشد که هدف آن سلب اعتماد و اطمینان مشتریان نسبت به محصولات اصیل ایرانی می‌باشد . راههای تشخیص برنج اصیل برای کشف تفاوت برنج خالص از سایر نمونه ها و حتی برنج مصنوعی هم کاربرد دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *