آشپزی با برنج‌های مختلف

شله زرد زعفرانی

SHOLEZARD

شله زرد زعفرانی

شله زرد زعفرانی یکی از محبوب ترین و سنتی ترین دسر های ایرانی می‌باشد که در ایام و اعیاد مختلف به ویژه ماه مبارک رمضان پخت می‌شود . این دسر محبوب ایرانی را می‌توانید در چهار فصل سال میل کنید ، دلیل آن هم داشتن ترکیبات کامل با طبعی متعادل می‌باشد که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است .
شله زرد به دلیل وجود زعفران و داشتن دارچین در مواد تشکیل دهنده خود به رنگ زرد مورد تهیه می‌شود . زعفران یک رنگ ‌دهنده طبیعی است که علاوه‌ بر‌آنکه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است می‌تواند ضد افسردگی و نشاط آور باشد . این ماده درگذشته در طب سنتی مصارف زیادی داشته ‌است .
شکر منبع انرژی است و به سرعت قند خون را بالا می‌برد ، این ماده برای افرادی که قند خون بالایی دارند یا از بیماری دیابت رنج می‌برند مناسب نیست ، ‌این افراد بهتر است شکر را حدالامکان کاهش داده یا حذف کنن . البته شله زرد را با مقادیر کمی شیره انگور یا عسل طبیعی هم می‌توان تهیه کرد .
دارچین دارای خواص ضد التهابی است و این ادویه از گذشته تا به امروز به دلیل خواص دارویی در طب سنتی کاربرد داشته است . همچنین دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است ، آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال ‌های آزاد که اثبات شده ‌است از عوامل اصلی ایجاد سرطان هستند مقابله می‌کند .
بادامی که در این دسر خوشمزه استفاده می‌شود سرشار از مواد مغذی مثل فیبر ، منیزیم ، ویتامین E ، منگنز ، انواع آنتی اکسیدان‌ها و پروتئین است .
ماده اولیه اصلی که در شله زرد زعفرانی به‌کار می‌رود برنج است ، برنج از جمله کربوهیدرات‌ های پیچیده است و می‌توان گفت حدود 90 درصد کالری برنج از کربوهیدرات حاصل می‌شود . پروتئین و فیبر موجود در آن هم در محدوده قابل قبول است و به ارزش غذایی آن می‌افزاید .
به ارزش غذایی مواد تشکیل دهنده این دسر خوشمزه به صورت خلاصه اشاره شد و حالا می‌دانیم که با مصرف شله زرد کم شکر ، می‌توانیم بخشی از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن را تامین کنیم اما باید به یاد داشته باشیم که زیاده‌روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود .
در ادامه پخت این دسر دوست داشتنی رو مورد بررسی قرار می‌دهیم :

مواد لازم :

برنج ( ترجیحا از برنج نیم دانه دم سیاه صدرا ) : 2 پیمانه
شکر : 4 پیمانه
کره : 50 گرم
زعفران : 1 مثقال
گلاب : 1 پیمانه
روغن : 1 قاشق غذاخوری
خلال پسته بادام : به مقدار لازم

دستور پخت :

مرحله اول : آماده سازی برنج

ابتدا باید برنج را شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت از شب قبل با 12 الی 13 لیوان آب خیس کنید و موقع پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد قرار می‌دهیم و در قابلمه را نیمه بسته قرار می‌دهیم تا آب برنج بجوش آید . در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید .
وقتی دانه برنج شکفته شد و آب را در خود جذب کرد و اصطلاحا ری کرد حرارت را کم کنید و در این مرحله باید برنج را هم بزنید نکته مهم و قابل توجه در این مرحله این است که نباید دیگر به برنج آب اضافه کنید چون این کار باعث می‌شود شله زرد آماده شده موقع خوردن و قاشق زدن آب بیندازد .

مرحله دوم : اضافه کردن شکر

وقتی برنج کاملا شفته شد و به اصطلاح وا رفت باید شکر را اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید . نیازی نیست نگران سفت شدن برنج باشید و به هیچ وجه آب به برنج اضافه نکنید و همین طور مدام به مدت یک ربع هم بزنید تا ته نگیرد ، چون شکر در طول مدت هم زدن برنج باعث نرم شدن این ترکیب می‌شود .

همچنین بخوانید:
آرد برنج

مرحله سوم : افزودن زعفران

در مرحله بعد باید زعفران را بسابید و با آب دم کنید و خلال بادام را با یک پیمانه گلاب خیس می‌دهیم ، تا عطر بادام تشدید شود .

سپس زعفران دم کشیده شده را به ترکیبات آماده شده اضافه کنید .

مرحله چهارم :اضافه کردن خلال بادام و گلاب

همچنین خلال بادام و گلاب را که در هم مخلوط بودند را به مواد شعله زرد اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید با بقیه مواد بپزد و آرام هم بزنید .

مرحله پنجم : اضافه کردن کره و روغن

باید اندازه زعفران طوری باشد که شله زرد رنگ نارنجی بگیرد بعد از این مرحله کره را اضافه می‌کنیم و به آرامی هم میزنیم و برای اینکه شعله زرد شفاف تر شود از روغن مایع گفته شده استفاده می‌کنیم .

بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد ، حرارت را کم می‌کنیم و در ظرف را میگذاریم تا کاملا دم بکشد.

مرحله ششم : سرو شله زرد

حالا شله زرد شما آماده است نوش جان !.
برای تزئین شله زرد می‌توانید از بادام یا خلال بادام و پسته ، دارچین ، پودر نارگیل ، غنچه گل محمدی و حتی کاکائو هم استفاده کنید .

یادداشت سر آشپز :

میزان شکر بسته به ذائقه افراد متفاوت است . البته شیرینی شله‌ زرد زعفرانی مجلسی نباید کم‌ باشد .

نسبت میزان برنج به شکر 1 به 3 است ، یعنی برای یک کیلو‌گرم برنج سه کیلو‌گرم شکر لازم است .

توصیه می‌شود شکر را مرحله به مرحله اضافه کنید و برای تست کردن میزان شیرینی شله‌ زرد ، مقداری از آن را در ظرفی بریزید و اجازه دهید کاملا خنک شود . چرا‌ که شیرینی شله‌ زرد پس از سرد شدن بیشتر خواهد شد .

شکر را حتما پس از پختن برنج اضافه کنید . توجه داشته باشید که شکر با حرارت دیدن کمی آب می‌اندازد لذا قبل از اضافه کردن شکر به آن آب اضافه نکنید .

هرچه میزان زعفران بیشتر باشد ، شله زرد خوش‌ عطر و خوش طعم‌تر می‌شود .

زعفران را در چند قالب یخ حل کنید تا شوک به ترکیبات بدهد . درب ظرف را گذاشته و استراحت دهید تا به رنگ مطلوب برسد .

بهتر است از برنج نیم‌ دانه و معطر استفاده نمایید و برنج را از شب قبل خیس کنید .

اضافه کردن کره به شله زرد از ترک خوردن آن بعد از سرد شدن ، جلوگیری می‌کند .

از پخته شدن کامل برنج اطمینان حاصل نمایید . اگر دانه‌های برنج در شله‌ زرد مشخص باشند یعنی برنج کاملا پخته نشده است . ( در اصطلاح برنج باید کامل وا برود ) .

پس از سرو شله‌ زرد در ظرف مورد‌ نظر از تکان دادن آن بپرهیزید . چرا‌ که تکان دادن شله زرد باعث آب انداختن آن می‌شود .

شله‌ زرد پس از سرد شدن سفت ‌تر می‌شود . لذا نباید بیش‌ از‌ حد قوام آید . برای فهمیدن غلظت مناسب شله‌ زرد ، مقداری از آن را در ظرفی بریزید و اجازه دهید تا خنک شود ، البته با تجربه زیاد نیازی به اینکار نخواهد بود .

هیچ‌گاه درب ظرف شله‌ زرد را قبل از خنک شدن کامل نبندید زیرا موجب عرق کردن آن می‌شود .

شله‌زرد به عنوان دسر بهتر است به صورت سرد سرو شود .

طبع کلی شله‌ زرد به دلیل وجود برنج سرد است ، پس برای تزئین شله زرد دارچین بسیار توصیه می‌شود زیرا گرمای دارچین و زعفران آن را معتدل خواهد کرد .

شله زرد را بیش از یک روز در یخچال نگهداری نکنید چرا‌ که بوی یخچال را به خود جذب می‌کند و در ضمن کم‌کم سفت می‌شود . ( البته اگر از ظرف در دار استفاده کنید می توانید بیشتر نگه داری کنید )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *